Jak to funguje

Jak služba pomáhá

V jakých situacích tísňová péče pomáhá

  • Při náhlém zhoršení zdravotního stavu uživatele (srdeční, dýchací, diabetické obtíže apod.).
  • Při pádu s neschopnosti vstát bez cizí pomoci.
  • Při jiné život nebo zdraví ohrožující náhlé krizové situaci (úrazy, akutní bolesti apod.)
  • Při napadení osoby uživatele v bytě
  • Při krizových situacích živelného charakteru (požár, únik plynu, prasklé rozvody vody apod.)
  • Při ztrátě nebo opomenutí důležitých tel. spojení

Systém tísňové péče je nastaven uživatelsky příznivě

  • Je jednoduchý pro ovládání uživatelem.
  • Zaručuje soukromí uživatele. Koncová stanice v bytě neumožňuje žádné kamerové ani zvukové nezákonné sledování uživatele v jeho bytě.
  • Zajišťuje uživateli pocit bezpečí a jistoty.
  • V kombinaci s pečovatelskou službou a ostatními veřejně poskytovanými službami vytváří systém komplexního pojetí péče o uživatele služeb.
  • Napomáhá plnohodnotnému a důstojnému prožití lidského života jako celku.
  • Získává pocit bezpečí, klidu a pohody pro uživatele (a následně i pro jeho příbuzné nebo osoby blízké.)
  • Snižuje počet zbytečných umístění uživatelů do ústavních zařízení.

Průběh poskytovaní služby

Domácnost uživatele služby je vybavena koncovou stanicí systému tísňové péče skládající se z několika prvků. Užívaný technický systém zprostředkovává informace mezi uživateli služby a dispečinkem systému tísňové péče nepřetržitě 24 hodin denně sedm dní v týdnu.

 

V případě tísně uživatel služby pomocí tísňového tlačítka uskuteční kontakt s operátorem dispečinku TP. Toto tlačítko nosí uživatel neustále u sebe, zavěšené na krku nebo na ruce. Jakmile v jakékoliv části bytu potřebuje pomoc, stiskne tlačítko a je okamžitě spojen s dispečinkem. Spojení mezi uživatelem a dispečinkem probíhá zpravidla do 30 vteřin. Kromě toho, systém tísňové péče automaticky spouští další funkce, především zapíná hlasitý telefon, takže uživatel služby může hovořit s obsluhou dispečinku i v případě, že leží na zemi a telefon má zcela mimo dosah.

  

V rámci systému tísňové péče je uvnitř domu či bytu uživatele služby také zapojeno pohybové čidlo, které monitoruje pohyb, pro případ, že by uživatel služby nedokázal stisknout tísňové tlačítko nebo jej neměl při sobě. Čidlo je nastaveno na předem již dohodnutý časový úsek (zpravidla 12 hod).

Neprojde-li uživatel v této době kolem čidla umístěného nejčastěji na zdi chodby bytu, zařízení oznámí do pultu dispečinku, že v bytě uživatele není něco v pořádku. Dispečer se s uživatelem opět spojí telefonem, který mluví do prostoru bytu uživatele a podle potřeby mu zajistí pomoc odpovídající povaze jeho tísně. Tato hlasitá komunikace je nesmírně důležitá pro uklidnění klienta.

 

Obsluha dispečinku podle potřeby zorganizuje pomoc odpovídající povaze uživatelovy tísně, tj. přivolá příbuzné, sousedy, pohotovostního pracovníka (řidiče Života HK) – v případě pádu; popřípadě Zdravotnickou záchrannou službu, Lékařskou pohotovost, ošetřujícího lékaře – v případě náhlého zhoršení zdravotního stavu uživatele; Policii ČR, Městskou policii – při napadení uživatele v jeho bytě; Hasiče – v případě požáru atd. V případě, že uživatel služby sdělí obsluze dispečinku TP příznaky ohrožující život => operátor dispečinku neprodleně kontaktuje složky Integrovaného záchranného systému (IZS), sdělí jim adresu uživatele a druh jeho tísně, aby nedošlo k nebezpečí z prodlení k poskytnutí včasné pomoci. Pokud operátor dispečinku nemá žádnou hlasovou odezvu na telefonické spojení, rovněž vyhodnotí situaci jako tísňovou a do obydlí uživatele vyšle pohotovostního pracovníka, který zjistí skutečný stav přímo na místě.

Obsluha dispečinku se během komunikace s uživatelem služby samozřejmě snaží o zklidnění celé situace, poskytuje uživateli informace o způsobu poskytnutí pomoci a uděluje mu rady, které uživatel může využít v době čekání na pomoc.

Pohotovostní pracovník (řidič Života HK), který drží službu 24 hod denně sedm dní v týdnu, pomáhá uživateli služby vstát po pádu, poskytuje laickou první pomoc, či v případě náhlého zhoršení zdravotního stavu a ohrožení života zprostředkovává pomoc přes složky IZS, tím jeho práce však nekončí. Pohotovostní pracovník umožní vstup složkám IZS do obydlí klienta, aniž by došlo k poškození zámků, poskytuje součinnost složkám a informace o průběhu události. Pokud však složky IZS byly nuceny při vstupu do obydlí uživatel poškodit zámek, dořeší trvalé zabezpečení vstupu do bytu. Dále pomůže uživateli sbalit základní věci, které bude potřebovat k hospitalizaci v nemocnici, dohlédne na to, aby byla zavřená okna, zavřené kohoutky, vypnutý sporák, zhasne a zamkne.

 

 

Pravidla poskytování služby

1/ Základní podmínkou připojení zařízení koncové stanice (KS) tísňové péče do bytu uživatelů je mít zavedenu pevnou telefonní linku nebo vlastnit SIM kartu mobilního operátora, která se vkládá do koncové stanice.

2/ Telefonní spojení uživatel hradí zvlášť provozovateli telefonních služeb, není součástí ceny za tísňovou péči.

3/ Vedoucí projektu zajistí u dodavatelské firmy, na základě požadavků zájemců vzniklých při sociálním šetření, příslušný typ (pro připojení na pevnou telefonní linku nebo pro připojení prostřednictvím mobilní sítě) tak, aby koncová stanice mohla být instalována v dohodnutém termínu a čase v obydlí zájemce.

4/ Služba je poskytována pouze na základě písemně uzavřené „Smlouvy o poskytování tísňové péče“ uzavřené mezi uživatelem služby a jejím poskytovatelem. Uzavírá se v den instalace koncové stanice v bytě uživatele služby.

5/ Doba zahájení poskytování služby od uskutečnění sociálního šetření je zpravidla do 10-ti dnů.

 

Jak postupovat

Zájemce o poskytování služby může kdykoliv zavolat na dispečink, kde získá veškeré potřebné informace o možnosti zavedení a poskytování služby. 

dispečink TÍSŇOVÉ PÉČE

operátoři - Informace 24 hodin denně nepřetržitě!
tel. 495 261 648
mobil: 733 322 830

Zájemce si může dohodnout se sociální pracovnicí nebo vedoucí projektu termín pro uskutečnění sociálního šetření ve svém obydlí, při kterém sdělí své osobní údaje důležité pro bezpečné a odborné poskytování služby.

Tísňová péče

Karolína MAREČKOVÁ, DiS.

Vedoucí projektu Tísňová péče, sociální pracovník a metodik
tel. 495 514 346
mobil: 733 735 734
E-mail: vedtp.zivothk@seznam.cz

Mgr. Alena BEDNÁŘOVÁ

Sociální pracovník TP
tel. 495 514 346
mobil: 601 529 244
E-mail: soc.tp.zivothk@seznam.cz 

 
Život Hradec Králové, o. p. s.
Cookies na webu:
Webové stránky mají pouze technická cookies k zajištění správné funkčnosti všech stránek.
V souladu s ustanovením § 89 odst. 1) zák. č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, tyto cookies nepodléhají schvalování ani zákazu.
Akceptuji